Fonduri europene de 25.000 Euro pentru Someri si Angajati

Fonduri europene de 25.000 Euro pentru Someri si Angajati

Fonduri europene de 25.000 Euro pentru Someri si Angajati

Fonduri europene de 25.000 Euro pentru Someri si Angajati

Fonduri europene de 25.000 Euro pentru Someri si Angajati

Afla cum ii poti primi :

Somerii, persoanele inactive si salariatii din Romania ar putea primi fonduri europene de pana la 25.000 de euro pentru a-si deschide firme, prin noul Program Operational Capital Uman. Ministerul Fondurilor Europene a explicat, luni, la solicitarea StartupCafe, cum va functiona viitoarea schema de finantare.

Descarca de AICI proiectul de ghid al solicitantului aflat in consultare publica.

Banii ar urma sa se dea prin programul „Romania Creativa”,  prioritatea de investitii 8.iii/ obiectivul specific 3.7 din cadrul POCU 2014-2020.

Din capul locului trebuie sa mentionam ca banii se vor da pentru persoane care vor sa-si deschida firme in industrii creative.

Potrivit terminologiei europene, acestea sunt activitatile economice care se ocupa de generarea sau exploatarea cunostintelor si informatiei (crearea de valoare economica –  profit – prin proprietate intelectuala).

Alternativ, sunt denumite industrii culturale sau domenii ale economiei creative:

– publicitatea,
– arhitectura,
– arta,
– mestesugurile,
– design-ul,
– moda,
– filmul,
– muzica,
– artele scenei,
– editarea (publishing),
– cercetarea si dezvoltarea,
– software-ul,
– jocurile si jucariile,
– TV & radio,
– jocurile video.

De asemenea, banii NU sunt disponibili pentru regiunea Bucuresti – Ilfov.

Mecanismul prin care se vor da banii

Grupul-tinta, caruia ii sunt destinati banii europeni, este reprezentat de persoane fizice care intentioneaza sa infiinteze o afacere (someri/ inactivi/ persoane care au un loc de munca si infiinteaza o afacere in scopul crearii de noi locuri de munca) cu profil non-agricol in zona urbana, intr-una din regiunile mai putin dezvoltate ale Romaniei (Nord-Est, Nord-Vest, Vest, Sud-Vest Oltenia, Centru, Sud-Est si Sud Muntenia), intr-unul din domeniile aferente industriilor creative.

Conform proiectului de Ghid al solicitantului publicat de MFE, banii se acorda in 3 etape:

Etapa I: Educatie antreprenoriala si program de mentorat
Etapa II: Dezvoltarea planului de afaceri
Etapa III: Infiintare firma/ afacere/ exploatarea ideii de business

Etapa I: Viitorii patroni face cursuri de formare profesionala /  mentorat, in functie de nevoile identificate.

Etapa II: Dezvoltarea planului de afaceri. Aici se ajunge numai daca se imcheie prima etapa, constatandu-se acumularea de cunostinte. In etapa a a II-a viitorul patron este ajutat sa isi faca un plan de afaceri. In cadrul acestei etape sunt cuprinse si actiunile care urmaresc analiza planurilor de afaceri si aprobarea celor viabile.

Somerii, salariatii sau inactivii care vor sa-si deschida o afacere vor beneficia si de servicii personalizate de consiliere/ consultanta, cum ar fi elaborarea sau actualizare planului de afaceri, marketing, imbunatatirea practicilor si dezvoltarea afacerilor, mentorat, tutorat.

Planurile de afaceri vor fi supuse aprobarii unui juriu in care vor fi implicati „oameni de afaceri cu notorietate in domeniul vizat de proiect”.  Din juriu ar putea face parte reprezentanti ai unei banci sau ai unui fond de investitii, membri ai unor  organizatii patronale sau persoane din mediul academic din zona economiei.

Abia dupa incheierea acestei etape pot aparea si cei 25.000 de euro promisi.

„Doar persoanele fizice ale caror planuri de afaceri sunt aprobate de catre acest juriu vor beneficia de sprijin in etapa III pentru infiintarea firmei/ afacerii/ exploatarea ideii de business, precum si post-infiintare business. Grantul maxim pentru un plan de afaceri aprobat este de 25.000 euro/ plan de afaceri si va fi acordat numai persoanelor ale caror planuri de afaceri sunt aprobate”, se arata in proiectul de ghid al solicitantului.

Etapa III: Infiintare firma/ afacere/ exploatarea ideii de business. In aceasta etapa se trece doar dupa aprobarea planului de afaceri din etapa precedenta. In Etapa a III-a viitorii antreprenori vor participa la activitati care sa-i ajute sa-si infiinteze firmele si sa treaca la exploatarea si sustenabilitatea ideii de business asumate.

Astfel, somerii, salariatii sau persoanele inactive devenite patroni trebuie sa isi dezvolte o afacere si asta nu doat in sensul supravietuirii in piata.

Firmele astfel create trebuie sa creeze locuri de munca si sa fie functionale.

„Sprijinul acordat pentru exploatarea ideii de business se va acorda din momentul obtinerii tuturor documentelor care atesta inregistrarea/ infiintare/ acreditarea firmei/ afacerii in conditiile legislatie specifice domeniul de dezvoltare vizat prin proiect”, mai prevede proiectul de ghid, informeaza startupcafe.ro.

In total, un proiect va putea ajunge la maximum 50.000 de euro. Valoarea financiara bugetata pentru etapa a III-a este de minimum 70% din valoarea totala eligibila aprobata pentru proiect.

Sustinerea financiara a firmei/ afacerii din fonduri nerambursabile este asigurata doar in primele 24 luni.

Pe parcursul implementarii proiectului, indiferent de cauzele care determina fluctuatia numarului de persoane angajate, viitorul patron trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

a) numarul de persoane angajate sa nu scada cu mai cu mai mult de 30% fata de numarul total asumat initial prin proiect;
b) la finalul proiectului numarul persoanelor angajate sa fie cel putin egal cu numarul total asumat initial prin proiect.

De unde vor cere viitorii patroni banii

Din proiectul de ghid publicat de Ministerul Fondurilor Europene nu reiese foarte clar daca proiectele se vor realiza prin intermediul unor beneficiari primari, cum ar fi ONG-uri, autoritati locale etc. sau beneficiarii finali – viitorii patroni – vor accesa direct fondurile de la Organismul intermediar.

La solicitarea StartupCafe, MFE a venit cu explicatii in plus. Potrvit acestora, pentru granturi, sunt avute in vedere doua posibilitati:

A. Posibilitatea selectarii unui administrator de schema de antreprenoriat  care sa gestioneze intregul proces de infiintare a intreprinderilor cu profil non-agricol in mediul urban in regiunile mai putin dezvoltate ale Romaniei prin acordarea de micro-granturi persoanelor fizice care intentioneaza sa infiinteze o afacere (someri/ inactivi/ persoane care au un loc de munca si infiinteaza o afacere in scopul crearii de noi locuri de munca), precum si sa ofere sprijin sub forma de instruire, consiliere, mentorat etc atat in faza de infiintare a afacerii, cat si post infiintare.

B. Posibilitatea gestionarii directe de catre AM/ OI POCU a intregului proces de infiintare a intreprinderilor cu profil non-agricol in mediul urban in regiunile mai putin dezvoltate.

Pentru instrumente financiare, cum ar fi credite cu garantii de stat acordate viitorilor patroni, MFE ia in calcul crearea unui fond al fondurilor care va avea responsabilitati in gestionarea instrumentelor financiare acordate intreprinderilor nou infiintate (tipul produselor financiare utilizate va a fi determinat urmare a analizei ex-ante elaborata conform articolului 37 din Regulamentul privind dispozitiile comunie 1303/2013).

Astfel, daca o persoana din grupul tinta (someri/ inactivi/ persoane care au un loc de munca si infiinteaza o afacere in scopul crearii de noi locuri de munca) doreste sa infiinteze o afacere, se va adresa fie administratorului schemei de antreprenoriat (cazul A), fie Autoritatii de Management POCU de la Ministerul Fondurilor Europene ori Organismului Intermediar POCU (cazul B).

De asemenea, in proiectul de Ghid al solicitantului se prevede si o parte de finantare privata, care este de 2% din valoarea totala a proiectului, pentru persoane fizice, institutii, ONG-uri si 5% pentru firme. Nu este insa clar cine va plati acesti bani: beneficiarul final (viitorul patron) sau intermediarul care va derula proiectul, in cazul in care mecanismul va functiona pe modelul A – posibilitatea selectarii unui administrator de schema de antreprenoriat.

„Facem precizarea ca acest document este o varianta preliminara aflata in proces de consultare publica, AM POCU urmand a decide varianta cea mai potrivita de implementare a interventiilor finantate din AP 3 a POCU/ PI 8.iii/ OS 3.7, anume fie prin selectarea unui administrator pentru schema de antreprenoriat, fie prin gestionarea directa a acestui proces” – subliniaza MFE.

In functie de decizia finala pentru implementarea acestei scheme (varianta A sau B), in varianta A cererea de finantare va fi depusa fie in sistemul electronic, la AM / OI POCU, fie catre cei interesati in a fi selectati pentru administrarea schemelor de grant global in domeniul antreprenorialului si a ocuparii pe cont propriu.

In anumite aspecte, noua schema Romania Creativa seamana cu vechea schema Start-up Romania, derulata in cadrul Programului Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU).

Schema Start-up Romania din POSDRU oferea sprijin si in regiunea Bucuresti-Ilfov, inclusiv in zonele rurale. In schimb, noua schema Romania Creativa, din cadrul POCU, se concentreaza pe afacerile non-agricole din zona urbana, cu execeptia regiunii Bucuresti-Ilfov.

Schema de finantare este inca in dezbatere publica.

Descarca de AICI proiectul de ghid al solicitantului aflat in consultare publica.

Pin It

Add comment